Κεντρική σελίδαKεντρική σελίδα Οδηγός Σπουδών Β΄Λυκείου Γραμμικό Σχέδιο

Γραμμικό Σχέδιο

ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (την εβδομάδα): 2.

 

ΤΙΤΛΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ:  ΓΡΑΜΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ, ΟΕΔΒ.

 

ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ:  Αλ. Μονεμβασίτου, Γ. Παυλίδης, Αν. Παυλίδου.

 

ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ:

 

1.  Εισαγωγή. Ρόλος, είδη, εφαρμογές σχεδίου:

  • Να κατανοήσουν οι μαθητές τη λειτουργία και τη σημασία του σχεδίου ως:
  • μέσου απεικόνισης.
  • μέσου αναπαράστασης.
  • μέσου επικοινωνίας.
  • τρόπου έκφρασης.
  • επαγγελματικού εργαλείου.

 

2.  Υλικά, μέσα και όργανα σχεδίασης. Περιγραφή, χρήση, συντήρηση:

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές τα βασικά υλικά, μέσα και όργανα σχεδίασης.
  • Να κατανοήσουν τη σχέση της ποιότητας και της ακρίβειας του σχεδίου με τη σωστή χρήση και συντήρηση των οργάνων σχεδίασης.

 

3.  Στοιχεία του πίνακα γενικά. Ορθολογική - αισθητική οργάνωση πίνακα:

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές τα στοιχεία του πίνακα.
  • Να κατανοήσουν την ανάγκη ορθολογικής και αισθητικής οργάνωσης των στοιχείων ενός πίνακα.

 

4.  Γραμμές. Είδη, πάχη, χρήση τους:

  • Να γνωρίσουν τα είδη, τα πάχη και τη σημασία των γραμμών στο σχέδιο.
  • Να είναι σε θέση να χαράξουν γραμμές διαφορετικής μορφής, ευθείες και καμπύλες, με ορθότητα και ακρίβεια, κυρίως με τη βοήθεια των οργάνων σχεδίασης αλλά και με ελεύθερο χέρι.

 

5.  Γράμματα και αριθμοί. Ορθή γραφή, ρόλος τυποποίησης, τρόποι γραφής, οικογένειες γραμμάτων, κανόνες ελεύθερης γραφής:

  • Να αναπτύξουν οι μαθητές δεξιότητες και να εξοικειωθούν με την ορθή ελεύθερη γραφή.
  • Να κατανοήσουν την αναγκαιότητα ύπαρξης κανόνων τυποποίησης.
  • Να γνωρίσουν διάφορους τρόπους γραφής.
  • Να γνωρίσουν οικογένειες και είδη γραμμάτων και αριθμών.
  • Να ανταποκρίνονται σε στοιχειώδεις απαιτήσεις αισθητικής προσέγγισης - ισορροπίας του σχεδιαστικού αποτελέσματος, μέσω της ορθής τοποθέτησης - οργάνωσης γραμμάτων και αριθμών.

 

6.  Γεωμετρικές κατασκευές. Ευθείες γραμμές, γωνίες, κανονικά πολύγωνα, κύκλοι - τόξα, έλλειψη.

  • Να εξοικειωθούν οι μαθητές με τις δυνατότητες των γεωμετρικών κατασκευών, προκειμένου να σχεδιάζουν με μεγαλύτερη ακρίβεια και να πραγματοποιούν κατασκευές που δεν είναι δυνατές με άλλο τρόπο.
  • Να είναι σε θέση, με ορθή ανάλυση των αναγκών του προβλήματος και απλή ανάκληση γνώσεων από την επιπεδομετρία, να διατυπώνουν με απόλυτη ακρίβεια και καθαρότητα τρόπους επίλυσης σχεδιαστικών προβλημάτων.
  • Να χρησιμοποιούν ορθά τα όργανα, ώστε να διασφαλίζεται η απαιτούμενη ακρίβεια.

 

7.  Γενικά για τη σχεδίαση υπό κλίμακα:

  • Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σχέση φυσικού και σχεδιαστικού μεγέθους.
  • Να γνωρίσουν τις συνηθέστερα χρησιμοποιούμενες κλίμακες.
  • Να κατανοήσουν την αξία της γραφικής κλίμακας.
  • Να ασκηθούν στη μετατροπή μεγεθών από την πραγματικότητα στο σχέδιο, από το σχέδιο στην πραγματικότητα, από μια κλίμακα σε άλλη.

 

8.  Διαστασιολόγηση, μορφή, τοποθέτηση διαστάσεων:

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές τους διάφορους τρόπους διαστασιολόγησης σύμφωνα με τις καθιερωμένες συμβάσεις.
  • Να είναι σε θέση να διαπιστώσουν την πληρότητα και την ορθότητα των αναγραφόμενων διαστάσεων σε διάφορα σχέδια.
  • Να είναι σε θέση να σχεδιάσουν τις διαστάσεις σε ένα σχέδιο "επίπεδου" αντικειμένου.
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες για σκαριφηματική σχεδίαση και σχεδίαση με τα καθιερωμένα μέσα και όργανα.

 

9.  Γενικά περί προβολών, στοιχεία παραστατικής Γεωμετρίας (προβολή, κατάκλιση), παράσταση σε ένα, σε δύο και σε περισσότερα επίπεδα προβολής:

  • Να αντιλαμβάνονται οι μαθητές το βασικό πρόβλημα της αντιστοίχισης των τριών διαστάσεων του χώρου στις δύο διαστάσεις ενός επιπέδου.
  • Να γνωρίσουν τρόπους και μεθόδους παράστασης απλών γεωμετρικών στοιχείων (π.χ. σημείων, ευθειών, σχημάτων) χρησιμοποιώντας γνώσεις της παραστατικής Γεωμετρίας.
  • Να είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται τη μορφή απλών γεωμετρικών σχημάτων (σημείων, ευθειών, ορθογωνίων) από τα σχέδιά τους.
  • Να είναι σε θέση να σχεδιάσουν απλές όψεις ευθειών και απλών επίπεδων σχημάτων (ορθογωνίων) σε διάφορες ειδικές θέσεις, ως προς ένα και δύο επίπεδα προβολής.

 

9.α. Σύστημα ορθών προβολών γενικά, το ευρωπαϊκό σύστημα, παραδείγματα όψεων:

  • Να γνωρίζουν οι μαθητές και να εφαρμόζουν τα βασικά στοιχεία των καθιερωμένων συμβάσεων (κανονισμών) για την παράσταση αντικειμένων σε τρία επίπεδα προβολής.
  • Να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν απλά στερεά από σειρά σχεδίων τους (όψεων).
  • Να μπορούν να συσχετίζουν όψεις, καθώς και επιμέρους στοιχεία τους (π.χ. σημεία, ακμές) αντικειμένων με απλές και, βαθμιαία, με συνθετότερες μορφές.
  • Να αναζητούν και να καταλήγουν, με δεδομένες τις δύο όψεις αντικειμένου, στην εύρεση της τρίτης όψης.
  • Να μπορούν να εκτελούν την εργασία σχεδίασης με οργανωμένο τρόπο.
  • Να μπορούν να σχεδιάζουν σε σκαρίφημα αλλά και με όργανα σχδίασης όψεις αντικειμένων, εφαρμόζοντας τα βασικά στοιχεία των κανονισμών.
  • Να μπορούν να διαστασιολογούν σειρά τριών όψεων αντικειμένου.

 

9.β. Τομή, παράσταση, παραδείγματα, άλλα είδη τομών:

  • Να γνωρίζουν οι μαθητές στοιχεία των συμβάσεων για τις τομές, ως προς την παράσταση των χαρακτηριστικών στοιχείων τους (επιπέδου τομής, τεμνόμενης επιφάνειας), και το συσχετισμό τους με άλλα σχέδια.
  • Να γνωρίζουν τα διαφορετικά είδη τομών και τη χρησιμότητά τους.
  • Να είναι σε θέση να διαστασιολογούν τομές.
  • Να είναι σε θέση να σχεδιάζουν πάντοτε με τους κανονισμούς και με οργανωμένο τρόπο.

 

9.γ. Αξονομετρικές προβολές, είδη προβολών, πορεία εργασίας, παρατηρήσεις.

 

Επαναληπτικές ασκήσεις:

  • Να αντιλαμβάνονται οι μαθητές τη μορφή των αντικειμένων από αξονομετρικές προβολές τους και να αναγνωρίζουν τα βασικότερα είδη τους.
  • Να γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες των αξονομετρικών προβολών σε σχέση με τα σχέδια όψεων (πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα).
  • Να είναι σε θέση να συσχετίζουν σχέδια όψεων με αξονομετρικά του ίδιου αντικειμένου.
  • Να είναι σε θέση να σχεδιάσουν αξονομετρικά σχέδια αντικειμένων με απλές μορφές ακολουθώντας κατάλληλη πορεία εργασίας.
  • Να είναι σε θέση, με δεδομένη την αξονομετρική προβολή ενός αντικειμένου, να σχεδιάσουν τις τρεις όψεις του (πρόσοψη, κάτοψη, αριστερά πλάγια όψη).

 

10.  Απεικόνιση κτιρίων, γραμμογραφία αρχιτεκτονικού σχεδίου, προϋποθέσεις - τρόπος εργασίας:

  • Να γνωρίζουν οι μαθητές τις ιδιαιτερότητες που έχει η παράσταση μιας κτιριακής κατασκευής σε σχέση με άλλα αντικείμενα σχδίασης.
  • Να γνωρίζουν τα βασικά στοιχεία της γραμμογραφίας του αρχιτεκτονικού σχεδίου.
  • Να γνωρίζουν τις προϋποθέσεις και τα απλά πρακτικά προβλήματα μιας σχεδιαστικής εργασίας.

 

10.α. Κάτοψη, τομή, όψη: έννοιες, χαρακτηρισμός, στοιχεία σχεδίων, πορεία εργασίας

  • Να γνωρίζουν οι μαθητές τις ιδιαιτερότητες των συμβάσεων (κανονισμών) για το αρχιτεκτονικό σχέδιο.
  • Να έχουν σαφή εικόνα των στοιχείων τα οποία παρουσιάζονται σε μια κάτοψη, τομή και όψη, αντίστοιχα, ενός απλού κτιρίου.
  • Να αντιλαμβάνονται τη μορφή και τη θέση των διαφόρων στοιχείων στα σχέδια.
  • Να γνωρίζουν τρόπους παράστασης απλών στοιχείων (π.χ. πόρτας, παραθύρου).
  • Να είναι σε θέση να εκτελούν την εργασία σχεδίασης με οργανωμένο τρόπο, τηρώντας παράλληλα τις καθιερωμένες συμβάσεις.
  • Να έχουν τη δυνατότητα να συσχετίζουν στοιχεία (χώρους, δομικά στοιχεία, μεγέθη) σε σχέδια κατόψεων, τομών και όψεων.

 

Σημείωση: Στο χώρο της εκπαίδευσης το μάθημα και το βιβλίο του Γραμμικού Σχεδίου απευθύνεται σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες. Βοηθά όμως ιδιαιτέρως (κυρίως και με την εξειδικευμένη μορφή του Αρχιτεκτονικού Σχεδίου και του Τεχνικού Σχεδίου της Γ΄ Λυκείου) όλους εκείνους και εκείνες που θα συνεχίσουν τις σπουδές τους σε σχετικές σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

 

Τρόπος Εξέτασης - Βαθμολόγησης

Visitors:
Site Meter
Hits:
Online Visitors